کد خبر: ۷۰۳۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹

رئیس سازمان حج و زیارت، ادعای مطرح‌شده از سوی برادر شهید غضنفر رکن‌آبادی را رد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم بزرگداشت «شهدای منا و مسجدالحرام» در بعثه مقام معظم رهبری، با رد ادعای مطرح شده از سوی برادر شهید غضنفر رکن آبادی اظهار داشت: این ادعا، دروغ محض است. تفاهم نامه‌های سازمان حج و زیارت امضاشده و کاملا روشن و شفاف است و هیچ نکته پنهانی ندارد.

او افزود: نخستین بند همه تفاهم نامه‌های ما، حفظ عزت، کرامت، آرامش و امنیت زائران ایرانی است و همواره آن را طلب کرده ایم. کسی که برای زائرین عزت و کرامت را دنبال می‌کند، آیا از حقوق شهدای خود می‌گذرد و با آن معامله می‌کند؟

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: «من فکر می‌کنم کسی که این حرف را زده، حتما بی اطلاع بوده یا هنگام صحبت کردن دچار خلجان شده و متوجه نبوده است چه می‌گوید و گرنه می‌داند هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی از خون شهیدانشان نخواهند گذشت.»

رشیدیان تصریح کرد: پیگیری موضوع شهدای منا جزو مسایل مستمر سازمان حج و زیارت و دیپلماسی جمهوری اسلامی است و با توجه به اینکه در حال حاضر، ایران نمایندگی سیاسی در عربستان ندارد، دفتر نمایندگی حج و زیارت آن را پیگیری می‌کند.

او آخرین مورد را روشن شدن تکلیف شهدای مفقودالاثر در فاجعه منا بیان کرد و اظهار داشت: تا اوایل امسال چند شهید داشتیم که تکلیف آن‌ها روشن نشده بود، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، سرنوشت و محل دفن آن‌ها مشخص شد و در حال حاضر، هیچ شهید مفقودالاثر و بدون اطلاع از محل دفن او نداریم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یکی از موضوعاتی که همواره در مذاکرات با طرف عربستانی داشته ایم، پیگیری موضوع شهدای منا و مسجدالحرام بوده است.

رشیدیان تصریح کرد: در مذاکره سال گذشته برای بحث بر سر تفاهم نامه حج، به ما اعلام شد که در موضوع مربوط به حقوق شهدای مسجدالحرام کار تقریبا به پایان رسیده است.

او افزود: به همین دلیل از ما خواستند مشخصات وراث شهدا را برای آن‌ها ارسال کنیم که به دلیل قطع روابط سیاسی دو کشور، مشخصات به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل فرستاده شد.


بیشتر بخوانید: تفاهم‌نامه حج بین ایران و عربستان با فکر امضا شده است/ نه نظام و نه مسئولان نظام حاضر نیستند عزت‌شان را با هیچ چیزی معاوضه کنند


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در جلسه پیگیری که بعدا داشتیم، به ما اعلام کردند چک مربوطه را ارسال کرده اند در حالی که چنین نشده بود. در جلسات بعدی از جمله نشستی که دو هفته پیش با وزیر حج و عمره عربستان داشتیم، این گلایه را مجددا مطرح کردیم و قرار شد وی بدعهدی و بدقولی را که نسبت به این موضوع شده است از طریق وزارت امور خارجه عربستان پیگیری کند.

رشیدیان گفت که در مورد شهدای منا نیز مذاکراتی با مسئولان عربستانی داشته است، اما آن‌ها اعلام کرده اند که هنوز در این زمینه به جمع بندی نرسیده اند.

او افزود: ما این موضوع را از طریق مسئولان بعثه دیگر کشور‌ها پیگیری کردیم، اما به آن‌ها هم عینا همان جواب ما را داده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی درباره تعیین هویت شهدای فاجعه منا گفت: از همه شهدایی که دفن شده بودند، نمونه دی ان‌ای گرفته شده است و یکی از دلایل طول کشیدن موضوع تعیین هویت شهدا نیز این بود که باید فرزندان یا نزدیکان آن‌ها به عربستان می‌آمدند تا نمونه دی ان‌ای آن‌ها گرفته و با نمونه شهدا تطبیق داده شود.

رشیدیان تصریح کرد: با روشن شدن تکلیف چند شهید باقیمانده، نامه رسمی وزارت حج و عمره عربستان را اوایل امسال راجع به مشخصات شهدا دریافت کردیم و اکنون هیچ شهیدی نداریم که محل دفن او را ندانیم.

«مرتضی رکن‌آبادی» برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزء جان‌باختگان فاجعه منا بود، همزمان با سالگرد آن حادثه درحالی‌که ۸۸ هزار ایرانی در حج حضور دارند، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد اسناد و منابع موثقی دارد که نشان می‌دهد ایران برای باز شدن راه حج، توافق‌نامه‌ای را امضا کرده که در آن پذیرفته مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند.

او گفته است: «واقعا تعجب‌آور است مسؤولان جمهوری اسلامی سال گذشته توافق‌نامه‌ای را در مذاکرات حج امضا کردند که براساس آن پذیرفته‌اند آن‌چه در منا اتفاق افتاد مقصرش ایرانی‌ها بودند تا بتوانند راه حج را باز کنند. به این وسیله راه حج باز شد یعنی روی خون شهدای منا پا گذاشته شد. اطلاع دقیقی دارم و به موقع منبع را اگر نیاز بود حتما معرفی می‌کنم.»

انتهای پیام/

رد ادعای برادر شهید رکن آبادی از سوی رئیس سازمان حج و زیارت

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
برچسب ها
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
بايد قوه قضاييه ورود کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
آقای رشیدی فقطدر باره شناسایی شهدا مناگفت اما صحبت اقای رکن آبادی یه چیز دیگه هست. قبول دارید حق با رکن آبادی هست
احمدمهتدی
|
United States
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
باسلام
البته شاید درمورد شهدای منا نباشه ولی حداقل بعنوان فرزندشهید درمورد شهدای جمعه خونین مکه۶۶اینگونه بود
قرارشد ازخون شهیدانمان نگذریم به گفته حضرت امام ره ولی گذشتند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
ال سعود بایستی با رایگان کردن ویزا زیارت مکه برا همه حجاج مسلمان الخصوص حجاج ایران کلا رایگان باشه برا همیشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
تفاهم نامه را منتشر کنید تا معلوم میشه کی درست میگه
ف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
ماه هیچوقت پشت ابر نمیمونه.وعده خدا حق است در کمک به مظلومین
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
آقای قاضی عسگر فرمودند :
(او در پاسخ به این سوال که تفاهم نامه‌ها قابل انتشار است یا خیر مطرح کرد: اساسا توافق نامه‌هایی که بین دو کشور امضا می‌شود باید نظر مقامات دو کشور حضور داشته باشد تا منتشر شود.)
همیشه یه جای فرار و بهانه برا خودشون میزارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
آقا مرتضی کاملا حق میگه،
ماریا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
رکن آبادی صحیح گفته.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
کاری نداره تفاهم نامه منتشر کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
نمیشه قضاوت کرد ولی اگه چنین چیزی باشه نمیشه انتظار تایید داشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
رکن‌آبادی درست میگه
Akfa
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بظر من حق با آقای رکن آبادی هست . و این اصلاحطلبا فقط بلدن امتیاز بدن و عقبگرد کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
چگونه میفرمایید که کرامت حجاج رعایت میشود عزیز برادر اگر یادتان باشد دیدید چگونه کرامت حفظ کردند سه جوان بیگناه را تجاوز کردند مگر حج عمره حج نیست؟شما چگونه عذاب دردناک بی حیثیتی این جوانها را جبران کردید؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
رکن ابادی درست میگه ایناازهمه چی میگذرن تابه منافع مالیشون برسن
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
سلام
مساله هرچه باشه، نباید از این نکته غفلت کرد که سازمان حج کارجدی برای احقاق حقوق خانواده شهدای منا نکرده و این چیزهایی هم که گفته میشه یه سری مسائل پیش پاافتاده هست که هرسال تکرار می کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
این همه حرف زد اخرشم نگفت عربستان پذیرفته مقصر بوده یا نه.
ظاهرا رکن ابادی درست میگه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
عربستان همیشه از حج بعنوان یه اهرم فشار علیه ایران استفاده کرده ومتاسفانه مسئولان ما هم همیشه تواین زمینه کوتاه اومدن و منفعل عمل کردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بنظرمیادرکن ابادی درست میگه
نجفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
به نظر من آقای رکن آبادی درست میگن به کلی شهدا منا فراموش شدند ،کجا شکایت کردند کدام نهاد کدام سازمان ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
رکن آبادی درست میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
شک نکنید درسته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بعید نیست
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
تفاهم‌نامه حج که بین ایران و عربستان امضا شده را منتشر کنید تا مردم قضاوت نمایند ، البته اگر مردم را نامحرم نمی دانبد؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اگه نکته امنیتی داره و نمیشه پخش کرد حداقل شکایت کنید در دادگاه غیرعلنی بررسی بشه کی دروغ میگه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
راست میگه اگرتفاهم نامه داریدمنتشرکنیدتامردم ببینند بدانند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
مناظره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
ياد شهداي منا جيگر ادمو خونميکنه چه مظلومانه پرکشيدن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
حتما بررسی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
جناب آقای رشیدیان چرا توهین می کنید و برچسب می چسبانید ؟؟؟
لطفا مودبانه پاسخگوئی کنید
اين پاسخگوئی نه در شان مسئولین است و نه حق چنین برخوردی را دارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
باش مناظره کن.پخش زنده وچشم در مقابل چشم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
درسته لطفا شفاف سازی کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بهتر است هر دو طرف مدارک خود را جهت آگاهی مردم ارایه نمایند . بهترین داور ملت بزرگ ایران است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
خدا میدونه
حق جو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
با شعار و تکذیب اعتمادی جلب نمی شود، طرفین مستندات و مدارک مثبته خود را ارائه کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
لطفا متن تفاهم سازی منتشر شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
متن تفاهم نامه رو بی کم و کاست منتشر کن همه چی مشخص میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
لطفا متن تفاهم نامه ها را برای تایید وشفاف سازی به افرادی مسقلی ارایه دهید تا اظهار نظر کنند تکذیب تکذیب یه کلمه ی راحتی ست ایست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
این تفاهم نامه مثل برجام محرمانه هستش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
افراد مستقل مگه مردم نامحرم هستند که نباید متن و خودشون بخونند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
احسنت شفاف سازي بهترين راهکار است بجاي توپيدن به افراد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
متن تفاهم نامه یعنی چه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بنظرم رکن آبادی درست میگه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
شفاف سازي بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
این حرفهایی که آقای رشیدیان ادعا می‌کند که تکرار صحبت های 4 سال پیش است و مربوط به شناسایی شهدا و دفن شهداست. بهتره شفاف بگوید چه حرکاتی با سازمانهای حقوق بشری و بین المللی برای خون خواهی و محکومیت سعودیها انجام داده و نتیجه مثبت چه بوده.؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
تکذیب کردن راحته
هر دو نفر را به رسانه دعوت کنید
مشخص می شود کی راست می گوید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
نميدونم چي بگم والا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
جريان چيه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
آفرین .این درسته. .بابا یه کم بخون.
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر